Hoe ver zijn we met de renovatie?

De renovatie aan de Westerscheldetunnel is begin dit jaar begonnen en loopt tot juni 2018. Er is inmiddels al een hoop werk verzet! We zetten even op een rij wat er allemaal gebeurt.   


Full-HD camera’s
Alle 106 camera's in de tunnel worden vervangen. De nieuwe camera’s hebben full HD-beeld en zijn 360 graden te draaien. Zo kan de tunneloperator alles nóg beter in de gaten houden en zelf camera’s draaien en of inzoomen. Inmiddels zijn er nu zo’n 26 nieuwe camera’s opgehangen. Dit gaat beetje bij beetje aangezien het nogal wat camera’s zijn. Elke onderhoudsnacht worden er weer nieuwe opgehangen.


Nieuwe borden
In de tunnelbuizen komen zo’n 275 nieuwe signaleringsborden. Dit zijn de borden waar de snelheid op staat. De nieuwe worden twee keer zo groot en zijn beter verlicht. Zo vallen ze nog beter op! In november en december worden ze geplaatst.


Nieuwe luidsprekers
Om de 50 meter is een luidspreker te vinden aan de tunnelwand in de tunnel. Via deze omroepinstallatie kan de tunneloperator mensen extra informeren als er iets aan de hand is. Er wordt dan een boodschap omgeroepen via de luidsprekers. De nieuwe hebben nóg beter geluid. Ook het ophangen van de nieuwe luidsprekers gebeurt beetje bij beetje tijdens een onderhoudsnacht. Er zijn nu ongeveer 60 luidsprekers vervangen.


Vervanging intercoms
Om de 50 meter hangen er hulpposten in de tunnel. Zo kun je -als er iets aan de hand is- snel met de tunneloperator kunt praten. De oude intercoms worden vervangen door nieuwe die het achtergrondgeluid beter wegfilteren. In de tunnel kan namelijk veel lawaai zijn door de ventilatoren. Dit heb je al rijdend in de auto niet zo door, maar het geluid van de ventilatoren hoor je wel goed als je met pech in de tunnel staat. Ongeveer een kwart van de intercoms zijn nu vervangen.


Vervanging detectiesysteem
Stel, je rijdt geen 100 maar 15 km per uur in de tunnel. Dat kan gevaarlijk zijn, dus is het handig als de tunneloperator dan een seintje krijgt. Dat gebeurt met een detectiesysteem. Elke 300 meter zit er een detectielus in het wegdek. Zo worden heel langzaam rijdende voertuigen snel gespot. Het nieuwe systeem merkt het nog eerder op als er iemand stil komt te staan in de tunnel. Ook als er een spookrijder in de tunnel rijdt, wordt deze snel gezien en gaat er een alarm af bij de tunneloperator (iemand die alle camera’s in de gaten houdt). Op dinsdag 10 oktober wordt dit nieuwe detectiesysteem getest.


Vluchtdeuren krijgen geluidsignaal
Voor de renovatie gingen bij een evacuatie de lampen boven de vluchtdeuren aan en werden de tekstbordjes langs de tunnelwand verlicht met: alarm, stap uit. Inmiddels zijn alle vluchtdeuren voorzien van een gesproken tekst die je hoort tijdens een evacuatie. In vier verschillende talen (Nederlands, Engels, Duits en Frans) klinkt dan ‘’uitgang hier’’ via luidsprekers boven de vluchtdeuren. Zo vind je nog sneller de dichtstbijzijnde vluchtdeur in een noodsituatie.  


Meer radiozenders
Na de renovatie zijn er nog meer radiozenders beschikbaar tijdens je tunnelrit. De apparatuur die radiozenders doorgeeft wordt vernieuwd en uitgebreid. Dit gebeurt voor het einde van dit jaar. Ook wordt er Digital Audi Broadcast (DAB) toegevoegd. Dit is een vrij nieuwe technologie voor de overdracht van digitale radiosignalen met als groot voordeel dat je veel meer radiostations kunt ontvangen.

 

Onderhoudsaannemer

De renovatie maakt onderdeel uit van het contract met onderhoudsaannemer 'Westerscheldetunnel Maintenance'. Een combinatie van Croonwolter&Dros, Mobilis en BAM die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud aan de systemen en de renovatie ervan.


Kijk voor de hele planning op de renovatiepagina.

 


Current traffic information
Your browser does not support SVG