Fikse verkeersoverlast op Zeeuws-Vlaanderen door ongeval
Het verkeer richting Borssele heeft vandaag lange tijd last gehad van ernstige verkeershinder vanwege drukte na een afsluiting. Rond 16.00 uur vanmiddag werd er een pechgeval geborgen in de Oostbuis richting Borssele. Nadat het verkeer weer op gang kwam na deze berging, vond er een aanrijding plaats tussen vier voertuigen met veel blikschade tot gevolg. Drie voertuigen verlieten de tunnel op eigen kracht en één voertuig moest geborgen worden. Dit terwijl de avondspits met veel verkeer in volle gang was. In de file waren er ook nog diverse andere pechgevallen, waarvan er ook nog één geborgen moest worden rond 19.00 uur.
Vanwege deze samenloop door omstandigheden ontstond er fikse overlast op Zeeuws-Vlaanderen. Er is nog geruime tijd toeritdosering toegepast met snelheidsbeperkingen. De tunnelbuis werd telkens enkele minuten afgesloten om file in de tunnel te voorkomen. Daarna werd er opnieuw verkeer doorgelaten.
Toeritdosering en snelheidsbeperkingen
Waarom werden er snelheidsbeperkingen en toeritdosering toegepast? Stilstaand of stapvoets rijdend verkeer in de tunnel is vanuit veiligheidsoverwegingen niet gewenst door de werking van de ventilatie. In geval van een calamiteit met brand/rookvorming wordt de ventilatie in de buis van het incident ingeschakeld in de rijrichting van het verkeer. Door de ventilatie wordt de rook/giftige lucht weggeblazen en zuivere lucht aangeboden. Het is onwenselijk dat het verkeer voor het incident de tunnel niet kan uitrijden vanwege een ontstane file en hierdoor in de giftige damp komt te staan. Daarom is het van belang om stilstaand verkeer in de tunnel te voorkomen.
File kan voorkomen worden doordat de tunneloperator toeritdosering instelt en/of een snelheidsbeperking toepast. Bij het inzetten van een snelheidsbeperking wordt de snelheid van het verkeer omlaag gebracht, waardoor er minder remmend verkeer in de tunnel ontstaat. Het verschil in snelheid tussen vrachtverkeer en autoverkeer wordt hiermee verminderd, waardoor er een rustiger verkeersbeeld in de tunnel ontstaat. Bij toeritdosering wordt het verkeer gereguleerd met korte onderbrekingen in de tunnel toegelaten. De tunnel is hierdoor voor korte tijd afwisselend open en dicht. Dit zorgt ervoor dat er minder verkeer in de tunnel aanwezig is.
Afhankelijk van de verkeersdrukte en -beeld wordt een passende methode toegepast. Dit kan zijn door het instellen van een snelheidsmaatregel en/of met toeritdosering. De tunneloperator houdt via camerabeelden de situatie continu nauwlettend in de gaten en neemt maatregelen die op dat moment het best passend zijn voor de situatie. Alles met het oog op het voorkomen van stilstaand verkeer in de tunnel en een veilige doorstroming.