Overdracht wegen Sluiskiltunnel formeel geregeld

De Sluiskiltunnel en de wegen die door de BV KKS worden gerealiseerd, worden na ingebruikname overgedragen aan de formele wegbeheerders. Een aantal bestaande wegvakken komt te vervallen. Donderdag 18 april tekenden de BV KKS, Provincie Zeeland, Rijkswaterstaat Zee en Delta, Waterschap Scheldestromen, Gemeente Terneuzen en de NV Westerscheldetunnel de overeenkomst waarin de overdracht is geformaliseerd. De ondertekening vond plaats in het informatiecentrum van de Sluiskiltunnel.


Het Waterschap wordt beheerder van onder andere de parallelwegen en het fietspad langs de N62. Rijkswaterstaat wordt de beheerder van het Zevenaarviaduct en de kanteldijken bij de tunneltoeritten. De Gemeente Terneuzen zal het beheer en onderhoud uitvoeren voor de Koegorsstraat en het naastgelegen fietspad. De Provincie Zeeland wordt onder andere formeel beheerder van de N62 inclusief de Sluiskiltunnel, de toegangswegen naar de tunnel voor hulpdiensten en de wegen naar de bedieningsgebouwen. Ook de nieuwe viaducten vallen onder verantwoordelijkheid van de Provincie net als het onderhoud van de kanteldijken bij de tunnelinrit. De Provincie Zeeland zal met de NV Westerscheldetunnel afspraken maken over het operationeel beheer en onderhoud van de nieuwe tunnel, de wegen en viaducten.

 

Eerste nieuwe wegen 27 mei in gebruik

Tussen vrijdag 24 mei 19.00 uur en maandag 27 mei 5.00 uur worden de N62, de Westerscheldetunnelweg, en de N61, de Hoofdweg, op het nieuwe tracé van de Sluiskiltunnel aangesloten. Vanaf maandag 27 mei wordt het nieuwe wegvak in gebruik genomen en dus formeel overgedragen aan de Provincie Zeeland.

Tijdens de aansluitingswerkzaamheden wordt het verkeer omgeleid via de Herbert H. Dowweg, de Provincialeweg N252 en de Hoekse weg. Het verkeer vanaf de Westerscheldetunnel rijdt vanaf 27 mei via het nieuwe viaduct naar de brug bij Sluiskil. Verkeer naar de Westerscheldetunnel toe en van en naar Hoek maakt gebruik van de nieuwe op- en afritten. De nieuwe routes worden met borden aangegeven.

 

Achtergrond
De huidige draaibrug bij Sluiskil is een knelpunt voor het wegverkeer, daarom wordt onder het Kanaal van Gent naar Terneuzen een tunnel gebouwd. De Sluiskiltunnel krijgt twee geboorde buizen van elk 1.145 meter lengte, die op het diepste punt 34 meter beneden NAP komen te liggen. De diameter van de buizen bedraagt aan de buitenzijde circa 11 meter. De nieuwe verbinding is in totaal 6 kilometer lang met twee grote nieuwe aansluitingen. De BV Kanaalkruising Sluiskil is verantwoordelijk voor de planning, het budget en is opdrachtgever voor de bouwcombinatie BAM-TBI. Combinatie BAM-TBI wordt gevormd door vier werkmaatschappijen die deel uitmaken van de twee Nederlandse aannemers, Koninklijke BAM Groep nv te Bunnik en TBI Holdings BV te Rotterdam. Volgens de planning van de aannemer zal het gehele project in de zomer van 2015 worden opgeleverd.


Current traffic information
Your browser does not support SVG