Ruim 6% meer verkeer door Westerscheldetunnel
Sinds de openstelling van de Westerscheldetunnel op 14 maart 2003 groeit het aantal passages met gemiddeld iets meer dan 2% per jaar. In 2016 is een bovengemiddelde groei van maar liefst 6,3% gerealiseerd ten opzichte van het jaar ervoor.
In 2016 is er in totaal 6.654.963 keer gepasseerd bij de Westerscheldetunnel ten opzichte van 6.260.906 keer in 2015. Gemiddeld waren er in 2016 ruim 18.000 passages per dag met op werkdagen gemiddeld ruim 21.000 passages. De drukste dag in 2016 was donderdag 21 juli met 24.495 passages. Dat is de tweede drukste dag ooit. Op 18 oktober 2016 was er nog een bijzondere mijlpaal: op die dag werd de 75 miljoenste passant van de Westerscheldetunnel verwelkomd.
De toename van het aantal passages in 2016 heeft geen eenduidige verklaring. De algemeen aantrekkende economie en de toename van bedrijvigheid in de Zeeuwse havens spelen hierbij zeker een rol. Ook de verbeterde verbinding naar het noorden sinds de opening van de verlengde A4 bij Bergen op Zoom en het feit dat de Sluiskiltunnel inmiddels meer dan een jaar open is, zijn waarschijnlijk van invloed op de groei, evenals de invoering van kilometerheffing voor vrachtverkeer in België.
Ondanks de toename van de verkeersintensiteit en daarmee gepaard gaande risico’s is ook in 2016 aan de doelstelling voor de beschikbaarheid voldaan. De Westerscheldetunnel was 98,1% van de tijd zonder onregelmatigheden beschikbaar voor het verkeer. Dit is iets lager dan voorgaande jaren, maar niet verrassend gezien de verkeersdrukte en het feit dat de Westerscheldetunnel afgelopen jaar twee nachten volledig afgesloten was vanwege verplichte NEN-inspecties tijdens het jaarlijkse grote onderhoud.
Naast geplande afsluitingen voor het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden, is het soms ook noodzakelijk om de tunnel ongepland af te sluiten. Voertuigen met pech veroorzaakten in 2016 ruim de helft van de onvoorziene stremmingen (28 uur). In totaal hebben 98 voertuigen afgelopen jaar pech gehad in de Westerscheldetunnel. Te hoge vrachtwagens negeerden 91 keer de alarmsignalen en zorgden voor ruim zeven uur aan ongeplande afsluitingen. Het totaal van ongeplande afsluitingen kwam in 2016 uit op 51 uur tegenover 37 uur in 2015 en 42 uur in 2014.
Door toename van het aantal passages en beheersing van de kosten is het al sinds 2012 mogelijk om met gelijkblijvende tarieven aan de doelstelling van de aandeelhouder, Provincie Zeeland, te voldoen. Provinciale Staten hebben in september 2016 de aandeelhoudersstrategie voor de N.V. Westerscheldetunnel voor de komende jaren vastgesteld. Conform de wens van de N.V. Westerscheldetunnel is besloten om de tarieven ook de komende vier jaar niet te verhogen. Daarmee komt het voordeel van de positieve resultaten optimaal ten goede aan de klant van nu.