Provincie grijpt hard in om kosten verdubbeling Sloeweg te beheersen
Dat schrijven Gedeputeerde Staten in een brief aan Provinciale Staten. Het Sloewegproject blijkt zonder harde ingreep gierend uit de hand te lopen. GS reppen van een omvangrijke overschrijding van het budget, zeker als het project een jaar langer duurt. Het dagelijks provinciebestuur noemt geen bedrag, maar de PZC meldde dinsdag op basis van een interne bron dat het Sloewegproject mogelijk 15 miljoen euro meer gaat kosten als er niet op de rem wordt getrapt. Over de oorzaken reppen GS niet, maar volgens de interne bron zouden er fouten zijn gemaakt in het ontwerp van de viaducten, er geen rekening zijn gehouden met btw-afdracht en er meer veel bomen zijn gekapt dan was voorzien.
Stilgelegd
De provincie heeft het grootste deel van het Sloewegproject tijdelijk stilgelegd om te bezien hoe het nu verder moet. Uit de brief aan de Staten blijkt dat GS de kosten in de hand willen houden door een aantal rigoureuze maatregelen te treffen. Zo opperen GS de bouw van twee nieuwe viaducten te schrappen. Dat kan als bestaande viaducten bij de Drieweg worden hergebruikt. Ook het enorme viaduct bij de kruising Sloeweg-Bernhardweg-West-Westerscheldetunnelweg gaat op de helling. Het dagelijks provinciebestuur denkt nu aan een simpelere, gelijkvloerse kruising. Daarnaast wordt de aansluiting Molendijk versoberd. De alternatieven moeten voor de zomer zijn uitgewerkt.
Projectmanager
Om het project in de hand te houden is Ton Vrijdag toegevoegd als projectmanager. Hans Euwe blijft operationeel projectleider.
Over de wijzigingen zal de provincie binnenkort overleg voeren met de gemeente Borsele en Goes, Rijkswaterstaat, waterschap Scheldestromen, havenbedrijf Zeeland Seaports en de NV Westerscheldetunnel.
Vorig jaar moest het budget voor de verdubbeling van de Sloeweg al met 5,3 miljoen euro worden opgeschroefd naar 58 miljoen euro. Ook voor de verbreding van de Tractaatweg (Terneuzen-Sas van Gent) stegen de kosten met 6,7 miljoen euro. Beide projecten komen nu samen uit op 118 miljoen euro.
De Sloeweg is een druk bereden schakel tussen de A58 en Westerscheldetunnel. Per dag passeren 16.000 voertuigen. Om de doorstroming te verbeteren wordt de weg verbreed tot een tweebaansweg met vier rijstroken. De verdubbeling van de Sloeweg moet eind 2016 gereed zijn.