Nieuwe indeling tolplein Westerscheldetunnel

ELLEWOUTSDIJK - Vanaf maandagwordt de indeling van de tollanen op het Tolplein van de Westerscheldetunnel aangepast.

Deze herindeling vindt om meerdere redenen plaats. Ten eerste is het verkeersaanbod op het Tolplein sinds de opening van de tunnel gestaag gegroeid. "Inmiddels zitten we op werkdagen vaak boven de 18.000 passages per dag. De druk op het Tolplein is daardoor de afgelopen jaren duidelijk toegenomen. Daarnaast is onze weg aan de noordzijde van de tunnel inmiddels verdubbeld naar een weg met 2x2 rijstroken. Deze verdubbeling heeft ook invloed op de doorstroming op het Tolplein", aldus een woordvoerder.

Een derde belangrijke reden is dat uit klanttevredenheidsonderzoeken en klantcontacten blijkt dat klanten moeite hebben met de huidige indeling van het Tolplein. "Er wordt in hun beleving veel gewisseld waardoor een onduidelijk verkeersbeeld ontstaat. Doel van de nieuwe indeling is dan ook dat het tolplein voor de klant herkenbaar en zo veel mogelijk voorspelbaar is. De indeling van de lanen, de aanduidingen en de kassabezetting moet daar op afgestemd zijn."

De indeling van de tollanen wordt vanaf aanstaande maandag in beide richtingen als volgt: Laan 1, 2 en 3: t-tag. Laan 4: creditkaart, chipknip, tankkaart. Laan 5 en 6: kassa. Laan 7: creditkaart, chipknip, tankkaart, t-tag voor met name groot transport. Deze indeling geldt dagelijks tussen 06.00 en 22.00 uur. De kern van de verandering is dat zoveel mogelijk getracht wordt om het ‘snelle’ t-tag verkeer door de linker lanen 1, 2 en 3 te laten passeren. Het tragere, zware vrachtverkeer kan via de uiterst rechtse laan 7 rijden en het overige verkeer kan passeren via de lanen 4, 5 en 6. ’s Nachts (na 22.00 uur) is laan 1 de kassalaan.

In het hart van het tolplein ontstaan vanaf 31 oktober zes ‘snelle’ lanen. Om de veiligheid van onze eigen medewerkers en van onze klanten te kunnen garanderen, is de snelheid van de uitrij-slagbomen van de lanen 1 t/m 3 naar beneden bijgesteld. Er kan zo nog steeds vlot en zonder te stoppen gepasseerd worden, zonder dat er gevaarlijke situaties ontstaan door extreem hoge snelheden. Het t-tag abonnement blijft dus de snelste en voordeligste formule met het meeste betaalcomfort. In de praktijk zal het consequent handhaven van de nieuwe indeling vooral afhangen van het verkeersaanbod, omdat bij grote drukte laan 1 ook als kassalaan open zal moeten gaan.


Actuele verkeersinformatie
Your browser does not support SVG