Pechgeval tunnel leidt tot enorme verkeerschaos en keiharde kritiek
Een pechgeval met een vrachtwagen in de oostbuis van de Westerscheldetunnel (Terneuzen-Borsele) heeft gistermiddag in en rond Terneuzen tot een ongekende verkeerschaos geleid.Eén van de automobilisten die vastzat, Robert Gosselaar uit Terneuzen, sprak van 'een zwarte donderdag'. "Op de sluizen van Terneuzen staat alles stil en zelfs op de brug bij Sluiskil, omdat even verderop de tunnelweg vol is."
Gosselaar belde even na half drie de krant, toen de Westerscheldetunnel van Terneuzen richting Zuid-Beveland net vrijgegeven was. Een vrachtwagen was 2,5 uur eerder in de oostbuis van de tunnel gestrand. Een eerste poging de auto weg te slepen mislukte. De remmen van de wagen liepen vast, meldde woordvoerder Ingo de Moor van de Westerscheldetunnel, waardoor rookontwikkeling ontstond. De brandweer is direct opgeroepen. "Want brand is wel het laatste wat wij in de tunnel willen."
Het tunnelbedrijf overwoog eerst de oostbuis over één rijbaan open te stellen en de vrachtwagen later te bergen. Uiteindelijk is besloten de auto direct te bergen, wat dus behoorlijk wat tijd kostte. Ter compensatie mochten de automobilisten die in de file hadden gestaan, gratis door de tunnel. Dit is tot 16.30 uur gebeurd.
De kritiek was er niet minder om. "Ze moeten de calamiteitenweg bij Dow in zulke situaties opengooien", aldus Terneuzenaar Gosselaar. Kees Petiet uit Breskens - 'ik kon gelukkig nog keren' - vindt dat de tunneldirectie volstrekt tekortschiet. "De informatievoorziening is waardeloos en ze verdommen het gewoon om het verkeer door één tunnelbuis te leiden bij incidenten. De politiek moet de tunneldirectie eens flink wakker schudden."
Vorig jaar september, na urenlange files na een ongeval op de tunnelweg bij Hoek, was er overleg tussen de tunneldirectie en de burgemeesters van Borsele en Terneuzen. Tot concrete maatregelen heeft dat niet geleid. Statenlid Johan Robesin (Partij voor Zeeland) heeft gisteren direct vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten. Hij pleit allereerst voor een betere informatievoorziening op matrixborden op de toegangswegen. Alle mogelijke informatiemiddelen zijn ingezet, aldus woordvoerder De Moor. Het instellen van tweerichtingsverkeer in één buis kost volgens hem ruim een uur en is bij een groot verkeersaanbod ook erg risicovol.