Te hoge vrachtwagen zorgt voor fileleed bij tunnels

Het is één van de grootste ergernissen van automobilisten: tunnels die dichtgaan omdat te hoog beladen vrachtwagens van de weg moeten worden gehaald om te voorkomen dat ze een tunnelbuis volledig aan gort rijden. Ondanks herhaalde waarschuwingen gebeurt het nog meer dan 10.000 keer per jaar dat de slagbomen voor al het verkeer naar beneden gaat.


Torenhoge boetes van 1100 euro per overtreding lijken niet te werken om chauffeurs van te hoog beladen vrachtwagens te weerhouden een tunnel in te rijden. Daardoor moeten belangrijke doorgangsroutes in ons land nog altijd een paar honderd keer per week worden afgesloten voor al het verkeer.


Dat constateert Rijkswaterstaat (RWS). De consequentie is dat er dagelijks tientallen files ontstaan door truckers die zich soms van geen kwaad bewust zijn. Opwaaiende dekzeilen, uitstekende stangen of te hevig verende vrachtwagens kan op het moment dat een hoogtemeting gepasseerd wordt, net die centimeters schelen om de alarmbellen te laten rinkelen.


"We nemen altijd het zekere voor het onzekere en checken vrachtwagens ruim voordat ze een tunnelbuis inrijden”, zegt Mirjam Roling van RWS. ,,Voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Want als een combinatie zich klem rijdt is de ellende veel groter. Maar ik snap de ergernis die erdoor ontstaat, want het gaat om enorme aantallen. De Velsertunnel is met 166 meldingen per week de absolute koploper, op afstand gevolgd door de Coentunnel met 26 afsluitingen.”


"Het zijn met name de oude tunnels die voor problemen zorgen. Gelukkig wordt de Velsertunnel binnenkort onderhanden genomen en uitgediept, waardoor de doorgangshoogte verbeterd wordt”, zegt Patrick Potgraven van de VerkeersInformatieDienst. "Werd ook de hoogste tijd, want alleen al meer dan 8.500 afsluitingen per jaar op die plek. Dat kan anno 2016 absoluut niet meer. Ook de Coentunnel is met ruim 1.300 keren op slot een drama voor de doorstroming van het verkeer.” Uiteindelijk wordt gemiddeld een keer of vijf per week bij ’de Coen’ een boete uitgedeeld. „De tunnel gaat preventief dan wel vaak dicht, maar in het merendeel van de gevallen is een wagen niet te hoog beladen. Het is vaak bolling van het zeil dat voor problemen zorgt”, zegt Frans Zuiderhoek van de Amsterdamse politie. "Gelukkig worden we alleen opgeroepen als een weginspecteur van RWS bepaalt dat de wettelijke eisen worden overtreden, dus dat is nog wel te behappen voor ons...”


Hoogleraar Transportbeleid van de TU Delft, Bert van Wee, zegt dat de economische schade groot is. "Want voordat een file die er tien minuten staat echt helemaal is opgelost, ben je als automobilist vaak een kwartier tot twintig minuten verder. Bij een file van twee kilometer hebben in de spits zo’n 3500 tot 4000 auto’s last van de afsluiting en op rustige tijden ongeveer de helft. Als je uitgaat van gemiddeld 3000 voertuigen die stilstaan, dan praat je over 1000 uur stilstand per keer. De doorsnee schadepost per filerijder is €15, dus per keer praat je over €15.000. Op een ’topdag’ met tien afsluitingen is dat al anderhalve ton, dus ik begrijp de ophef er iets aan te willen doen. Want dit loopt met duizenden incidenten per jaar ook qua kosten de spuigaten uit.”



Actuele verkeersinformatie
Your browser does not support SVG