'Geen invloed meer op tarieven'
Wel tekent Van Beveren aan dat er grote nadelen kleven aan verkoop van de tunnel of een deel van de aandelen van de tunnel: "De provincie heeft dan geen invloed meer op de tarieven of het eerder tolvrij maken van de tunnel." Dat betekent niet dat die tarieven ongebreideld kunnen stijgen, want volgens de Tunnelwet mogen die maar met vier procent per jaar stijgen. Het is volgens hem pas een goeie optie als er een hele goeie aanbieding komt en als Provinciale Staten ermee instemmen.
Kan veel geld opleveren
Daar staat volgens Van Beveren tegenover dat de verkoop van de aandelen of een deel daarvan veel geld kan opleveren voor Zeeland. "Daarom is het belangrijk om er toch over na te denken." Hij benadrukt dat er nu geen voorstel ligt om de tunnel te verkopen. Het gaat om een aandeelhoudersstrategie. "Daarin moet je alle mogelijkheden die er zijn benoemen en er de voor- en nadelen van beschrijven."
Economische impuls?
De Partij voor Zeeland is als enige uitgesproken voorstander van verkoop van de tunnel. Statenlid Ruud Muste zegt dat het geld goed gebruikt kan worden voor een economische impuls in Zeeland. Andere partijen denken daar genuanceerder over. De SGP wil in elk geval de mogelijkheid onderzoeken. De VVD wijst erop dat met de eventuele opbrengst de schuld die is gemaakt voor de tunnel moet worden afgelost.
De Westerscheldetunnel is ruim 900 miljoen euro waard. Tot 2033 wordt er tol geheven om door de tunnel te rijden.