Vertraging bij de Vlaketunnel en de Westerscheldetunnel is geen pretje

HEINKENSZAND - Bij calamiteiten zijn er regelmatig verkeersopstoppingen bij zowel de Vlaketunnel als bij de Westerscheldetunnel. Gedeputeerde Staten hebben zelfs het plan gelanceerd om de goederen van de talloze vrachtwagens op de wegen van de tunnels vaker via het spoor en water te laten vervoeren.


Veel inwoners van Heinkenszand maken gebruik van de genoemde tunnels. “Ik heb een keer vastgestaan bij de Westerscheldetunnel. Dat was vanwege een ongeval”, meldt M. de Muynck, terwijl hij het grasveld naast zijn huis verzorgt. “Om ongevallen en opstoppingen te voorkomen moeten ze bij de tunnels in actie komen. Bijvoorbeeld de snelheid aanpassen. Het verkeer in Zeeland neemt toe, maar of er meer wegen nodig zijn vind ik een twijfelgeval”, voegt hij eraan toe.
Inmiddels is Diana Bruijnzeel erbij komen staan. “Toen het wegdek bij de Vlaketunnel omhoog kwam stond ik er vast. In zo’n situatie is meteen duidelijk dat we in Zeeland opgesloten zitten. Ik zie de opstoppingen door ongelukken en pechgevallen vooral als overmacht. Ik vind dat er te weinig wegen zijn in het Zeeuwse. Maar er zijn onvoldoende mogelijkheden om er meer aan te leggen”, klinkt het uit haar mond.
“Aanvankelijk stond ik in de vakantietijd nogal eens vast bij de Vlaketunnel. Tegenwoordig stroomt het verkeer daar beter door”, laat Geleijn Kaijser in het centrum van Heinkenszand weten. En vervolgt: “Er is iets te doen tegen de opstoppingen bij de Zeeuwse tunnels. De mensen moeten hun auto’s beter onderhouden. Het klinkt simpel, maar dat is de grootste reden van de ongelukken en pechgevallen.” Hanny Hendrikse: “Ik ben gewend aan het wachten. Aan die opstoppingen kan ik weinig veranderen. Wel is het een slechte zaak. Ik heb liever de veerboten van vroeger op de Westerschelde. Maar die komen niet terug.”


Goederenvervoer

Via de onlangs verschenen Kadernotitie Goederenvervoer laat Gedeputeerde Staten weten dat Zeeland kritisch naar het spoor en de vaarwegen moet kijken als de provincie in wil spelen op de stijgende groei van het goederenvervoer. Tot 2040 is een groei van 120 procent te verwachten. De Zeeuwse wegen zijn zodanig ingericht dat bij een calamiteit snel lange wachttijden en opstoppingen ontstaan.
Op het spoor is een rechtstreekse aftakking naar België noodzakelijk. En er lopen verschillende sluizen bij verdere groei tegen hun maximum capaciteit. Dat kan een probleem worden voor de scheepvaart.
Rinardo Dierickx: “Transport over het spoor lijkt mij persoonlijk beter. Maar of het zal werken, dat zal de toekomst leren.”


Actuele verkeersinformatie
Your browser does not support SVG