Hulpdiensten en bedieningspersoneel zijn klaar voor Sluiskiltunnel

SLUISKIL - De nieuwe taak van de zestien operators van de Westerscheldetunnel - en trouwens ook de tunnelwachten en onderhoudsdeskundigen - liegt er niet om. Ze krijgen er straks simpel gezegd ook de Sluiskiltunnel bij. 


Met z'n lengte van 1100 meter weliswaar een klein broertje van de zes keer zo lange Westerscheldetunnel, maar er komt veel meer bij kijken.


Verantwoordelijk

Manager technisch beheer en onderhoud Patrick Dankaart van de NV Westerscheldetunnel: "We zijn vanaf de opening van de Sluiskiltunnel, op zaterdag 23 mei, verantwoordelijk voor het hele traject tussen de Sloeweg en Tractaatweg." En dat heeft alleen al in de voorbereidingsfase tot op de dag van vandaag geleid tot tientallen verkenningen, vergelijkingen, vergaderingen, trainingen en tests.


De komende weken worden de laatste belangrijke tests uitgevoerd en stemmen ook de operators (in de bedieningsruimte op het Tolplein van de Westerscheldetunnel) en de hulpdiensten de zaken op elkaar af.


Calamiteiten

De taak van de Westerscheldetunnel bij het beheer, onderhoud en verkeers- en incidentmanagement mag niet worden onderschat. Dankaart: "Zo moeten de operators bijvoorbeeld bij calamiteiten de situatie beoordelen, inschatten en vervolgens de juiste beslissingen nemen. Ze moeten bij wijze van spreken ook als het bloed van hun monitoren afloopt, slagvaardig handelen. Ze worden daar jaarlijks voor getest. Loopt dat verkeerd af, dan kunnen ze tijdelijk uit hun taak worden ontheven. Gelukkig gebeurt dat zelden."

De bedieningsruimte is, mede met het oog op de uitbreiding van de taken opnieuw ingericht en direct ook sterk gemoderniseerd. Er zijn permanent twee operators op hun post.


Actuele verkeersinformatie
Your browser does not support SVG