Kritiek op korting Westerscheldetunnel
MIDDELBURG - De aangekondigde kortingsregeling voor de Westerscheldetunnel deugt niet, vindt Statenlid Leen Harpe (GroenLinks). Gedeputeerde Staten willen de provinciale opslag op de motorrijtuigenbelasting met gemiddeld 25 euro verhogen en een deel ervan gebruiken voor een aanpassing van de tunneltarieven.
"Onjuist", zei Harpe gisteren in de Statencommissie bestuur, financiën en welzijn. "Dat betekent dat met een belastingverhoging voor de Zeeuwen een korting voor álle gebruikers van de tunnel wordt geregeld.
Weinigen betalen voor velen." Ook Martin Otte (ChristenUnie) zag een onrechtvaardigheid: "Wie nooit door de tunnel rijdt, betaalt toch de hogere opslag op de motorrijtuigenbelasting."
Harpe voegde er nog aan toe dat korting ook ten goede komt aan bedrijven die de tol in hun tarieven kunnen verwerken. "Benieuwd wat de Nederlandse Mededingingsautoriteit ervan vindt."
Ook de Partij voor Zeeland en de SP hebben bedenkingen tegen de manier waarop de tunnelkorting wordt geregeld. VVD, PvdA, CDA en SGP die samen over een ruime meerderheid in de Staten beschikken, steunen de opzet wel.
Het dagelijks provinciebestuur en de directie van de Westerscheldetunnel willen de t-tagtarieven volgend jaar niet verhogen. De veelgebruikerskorting gaat van 12,5 naar 20 procent van het t-tagtarief en het aantal passages om ervoor in aanmerking te komen van 200 naar 150. De hoogtegrens voor kleine vrachtwagens, bestelbussen en campers gaat van 2,50 naar 3 meter. Motorrijders betalen volgend jaar 2,50 euro per rit.
Het is de bedoeling dat volgend jaar vier tolvrije dagen worden vastgesteld. De PvdA wil dat elke maand in het weekeinde een dag geen tol hoeft te worden betaald. Maar dat is te duur: 50.000 euro per keer. Gedeputeerde Kees van Beveren onderstreepte dat de invulling van die tolvrije dagen een zaak van de tunneldirectie is.