Provincie wil toch rotonde tussen Sloeweg en Westerscheldetunnel

MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur denkt dat de Sloeweg alleen medio 2016 klaar kan zijn als op de kruising met de Westerscheldetunnelweg een rotonde wordt aangelegd.


Daarmee negeert de provincie de wens van de gemeente Borssele die daar graag een ongelijkvloerse kruising aangelegd wil hebben. De rotonde krijgt wel dubbele rijstroken en valt duurder uit dan eerder gedacht. Dat betekent dat de Sloeweg niet 19 miljoen euro duurder uitvalt, maar 20,5 miljoen. Het provinciebestuur heeft er een dekking voor gevonden: 10,8 miljoen uit het overschot op de bouw van de Sluiskiltunnel, 4 miljoen uit het potje voor beheer en onderhoud, 0,7 miljoen uit het meerjarenprogramma infrastructuur Zeeland en 5 miljoen van het Rijk.


Vrijdag 3 juli moet blijken of Provinciale Staten instemmen met het voorstel.


Fiasco

Eind maart bleek dat het Sloewegproject op een fiasco was uitgelopen. Als het oorspronkelijke plan werd uitgevoerd, zou het project 30 miljoen duurder worden. De verantwoordelijk gedeputeerde Kees van Beveren (CDA) moest het veld ruimen. Een taskforce ontwikkelde een alternatief, waarin een aantal versoberingen werd aangebracht. Dat zou nog steeds 19 miljoen euro duurder uitvallen. Dat alternatief is de basis voor het huidige voorstel. Alleen krijgt de rotonde wel dubbele rijstroken, anders dan in dat plan. Een dergelijk verkeersplein zou tot 2038 voldoen om een vlotte doorstroming van en naar de Westerscheldetunnel te garanderen. Andere alternatieven zijn bovendien duurder, aldus het provinciebestuur.

Het voorstel is wel een schop voor de schenen van de gemeente Borssele. Die noemde een gelijkvloerse kruising eerder 'onacceptabel'.


Actuele verkeersinformatie
Your browser does not support SVG