Trajectcontrole Westerscheldetunnel nodig voor verkeersveiligheid

Te hard rijden in de tunnel wordt weer een duur ‘geintje’. Trajectcontrole moet zorgen voor rustiger verkeersbeeld.


BORSSELE - Als in de Westerscheldetunnel gisteren net zoveel snelheidsduivels waren als in het verleden, dan kunnen ongeveer 66 mensen een boete op de mat tegemoet zien. Dit blijkt uit cijfers van het Openbaar Ministerie. Hoeveel snelheidsovertreders er gisteren daadwerkelijk waren, kon persvoorlichter Frans Zonneveld nog niet zeggen.

 

Automobilisten die gewend zijn in de tunnel harder te rijden dan de toegestane honderd kilometer per uur, kunnen voortaan maar beter wat gas terugnemen. De snelheidsmetingen, die sinds maart vorig jaar niet meer worden uitgevoerd, zijn terug. Dit keer echter wordt de snelheid niet alleen maar in de tunnel gemeten, maar ook daarbuiten. Vanuit Borssele gezien start de meting net voordat je de tunnel inrijdt en eindigt die ruim acht kilometer verderop. Zonneveld: „De oude apparatuur is vorig jaar weggehaald omdat die aan het einde van de levensduur was. Er is nu opnieuw gekozen voor trajectcontrole vanwege de verkeersveiligheid. De tunnel heeft steile in- en uitgangen waardoor de kans groot is op snelheidsverschillen tussen bijvoorbeeld vrachtverkeer en het overige verkeer. Door nu permanent te gaan handhaven op het traject worden deze verschillen zo klein mogelijk gehouden.”

 

Volgens Zonneveld is nu gekozen voor een uitgebreidere trajectmeting omdat de snelheid zo langer gemeten wordt en omdat het beheer en onderhoud van de systemen buiten de tunnel makkelijker uit te voeren zijn.

Over het algemeen wordt door de meeste passanten in de tunnel de maximumsnelheid van honderd kilometer per uur gereden, ook zonder trajectcontrole. Ingo de Moor, woordvoerder van de Westerscheldetunnel, beaamt dat, maar geeft aan dat er toch regelmatig zijn die het gaspedaal te ver induwen. „Voor ons is dat ook een reden geweest om het OM te vragen opnieuw de trajectcontrole in te voeren. Daarmee krijg je een rustiger verkeersbeeld.”

Behalve in de Westerscheldetunnel, zijn elders in Zeeland geen trajectmetingen. Op de A58 tussen Bergen op Zoom en Roosendaal worden wel snelheidsmetingen uitgevoerd. Zonneveld: „We hebben landelijk gekozen voor een beperkt aantal trajectcontrolelocaties. Die op de Zeelandbrug keert dan ook niet terug. De maximumsnelheid zal daar op andere manieren worden gehandhaafd.”

 

In de tunnel zijn in het verleden vooral matige snelheidsovertredingen gemeten; vijf à twintig kilometer per uur te hard. Maandelijks werden ongeveer 2000 boetes uitgeschreven.

 

Passant Johan Heeren uit 's Heerenhoek vindt het wel een goed plan. "Toen mijn zoon nog aan de overkant woonde, gingen we regelmatig door de tunnel. Vooral 's avonds kwamen ze dan nogal eens voorbij scheuren. Ik rij zelf niet te hard, mijn cruisecontrol is vastgezet op honderd kilometer per uur." Ook passant Bert Tromp uit Yerseke vindt het een goede zaak. "Dat de trajectcontrole weer is ingevoerd, vind ik wel een goede zaak. Ik wist dat de metingen terug zouden komen, daar heb ik over gelezen."


Actuele verkeersinformatie
Your browser does not support SVG