Tunnel gaat optimaal communiceren
De Westerscheldetunnel beschikt vanaf begin volgend jaar over een uitgebreid pakket geavanceerde communicatiemiddelen.
De website wordt opgewaardeerd en daarnaast wordt vanaf dat moment optimaal gebruik gemaakt van sms-diensten, twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn en alles wat verder aan communicatiekanalen voorhanden is. Maar ook 'stremmingsborden' langs de toeleidende wegen horen bij de nieuwe aanpak.
De tunneldirectie heeft voor de 'sociale media'-operatie het gespecialiseerde bureau Nedbase ingehuurd. Tunnelwoordvoerder Ingo de Moor ontkent dat de investering is ingegeven door de kritiek op de gebrekkige informatievoorziening tijdens recente verkeerstremmingen. "We zijn hier al een half jaar mee bezig. Maar het zal ons wel van pas komen, natuurlijk. Deze hele operatie is er in de eerste plaats gericht op onze klanten, de tunnelgebruikers. Die willen we de klok rond optimaal informeren over alles wat met de tunnelexploitatie samenhangt. Maar vooral op het moment dat de tunnel door welke oorzaak ook is gestremd, dienen we alle benodigde informatie te verstrekken. En daarbij maken we, in de nieuwe situatie, gebruik van alle beschikbare communicatiemiddelen. Onze klanten dienen, waar ze zich ook bevinden, goed geïnformeerd te worden."
De Moor stelt vast dat bij stremmingen vooral irritatie onstaat uit onwetendheid. "De gedupeerde weggebruiker weet op zulke momenten niet wat wij na zo'n incident allemaal doen om het oponthoud zoveel mogelijk te beperken. Daar spelen we nu op in."
De Westerscheldetunnel speelt in op de explosieve toename van het gebruik van 'sociale media' als twitter en sms. "Daarnaast moet op de website - ook in de mobiele versie - alles te vinden zijn over het functioneren van de tunnel als uiterst belangrijke schakel in het noord-zuidverkeer. Met alles eromheen." Er wordt ook een nieuwsbrief gelanceerd. Al die nieuwe communicatiemethoden kunnen straks met één druk op de knop worden geactiveerd. Nedbase heeft van de tunneldirectie ook opdracht gekregen een tweetal campagne-sites op te tuigen: Kortingsroute en Klantenpanel. In dat kader wordt extra aandacht besteed aan de zakelijke markt.