Bouw

Het ontwerpen en bouwen van de Westerscheldetunnel duurde ruim 7 jaar.

  • Kosten: 750 miljoen euro
  • De Westerscheldetunnel is gebouwd door aannemerscombinatie Kombinatie Middelplaat Westerschelde: BAM Infrabouw BV, Heijmans NV en Voormolen Bouw BV (Nederland), Franki NV (Belgie), Philipp Holzmann AG en Wayss & Freytag AG (Duitsland)
  • De aanleg is uitgevoerd volgens de zogenaamde hydroschildmethode
  • Daarvoor zijn 2 tunnelboormachines gebouwd met een diameter van 11,33 meter en een lengte van 11 meter
  • De bouw van de boormachines duurde 15 maanden
  • De boormachines wogen samen 4.000 ton en kostten 90 miljoen euro
  • Het boren van de eerste tunnelbuis startte in juli 1999, twee maanden later begon het boren van de tweede buis
  • Er is geboord vanaf Terneuzen richting Zuid-Beveland
  • Per dag is gemidddeld 12 meter geboord
  • Elke tunnelbuis is opgebouwd uit 3.300 tunnelringen, een tunnelring bestaat uit 7 betonnen segmenten en een sluitsteen, in totaal zijn 53.000 tunnelsegmenten verwerkt
  • Gedurende de bouw was er voor een informatiecentrum voor geïnteresseerden
  • Op 14 maart 2003 is de tunnel geopend
Actuele verkeersinformatie
Your browser does not support SVG