Stremmingenbeleid

In principe is de Westerscheldetunnel 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar. Toch is een tijdelijke afsluiting soms nodig. Zo wordt er om de vier weken ’s nachts onderhoud uitgevoerd. Dan gaat al het verkeer door één tunnelbuis, zodat in de andere buis gewerkt kan worden. Helaas zijn er ook onverwachte stremmingen door pech, technische storingen of aanrijdingen. Vanwege de veiligheid voor de tunnelgebruikers, hulpdiensten en eigen medewerkers kan de tunnelbuis dan tijdelijk even worden afgesloten.

Waarom moet de tunnelbuis dicht voor het bergen van een voertuig?
Vanwege de veiligheid voor zowel de bestuurder en inzittenden als degene die het voertuig gaat bergen. N.V. Westerscheldetunnel heeft de plicht om de veiligheid van de tunnelgebruikers, de hulpdiensten en de eigen medewerkers te garanderen. Dat kan alleen door de tunnel tijdelijk af te sluiten.

 

Wanneer worden pechvoertuigen geborgen?

Gestrande auto’s worden direct geborgen, zowel in als buiten de spits. De betreffende tunnelbuis gaat hiervoor maximaal een half uur dicht. Een vrachtwagen met pech wordt altijd buiten de spitstijden geborgen. Dit minimaliseert de verkeersoverlast. De spitstijden zijn doordeweeks van 06.00 tot 09.30 uur en van 15.00 tot 19.30 uur. Als een vrachtwagen binnen deze tijden met pech in de tunnel strandt, blijft de vrachtwagen staan, tot de spits is afgelopen. De tunnelbuis wordt dan met één rijstrook opengesteld voor het verkeer, wel geldt er een snelheidsbeperking van 70 km/u.  Zo kan het verkeer toch passeren. Deze maatregel is genomen, omdat het bergen van een vrachtwagen behoorlijk wat tijd kan kosten. Het is in de spits niet wenselijk om een tunnelbuis gedurende lange tijd af te sluiten als dat voorkomen kan worden.

 

De tunnelbuis wordt voor het bergen van een vrachtwagen maximaal een uur afgesloten. Indien het bergen langer duurt, dan wordt de tunnelbuis korte tijd opengesteld om het wachtende verkeer te laten passeren. Daarna wordt de buis opnieuw afgesloten om verder te werken. Uitzonderingen op bovenstaande procedure zijn gevaarlijk opgestelde vrachtwagens en vrachtwagens met gevaarlijke stoffen of levende have. De kosten van een berging komen voor rekening van het transportbedrijf.

Waarom wordt bij een incident in de tunnel geen tegenverkeer ingesteld?
Het is wettelijk bepaald dat tegenverkeer (verkeer in beide richtingen door één tunnelbuis) in de Westerscheldetunnel niet is toegestaan. Voor onderhoudswerkzaamheden in de daluren (tussen 21.00 en 05.00 uur) wordt een uitzondering gemaakt. De belangrijkste reden om tegenverkeer niet toe te staan, is de veiligheid. In geval van brand of rookvorming wordt de ventilatie namelijk ingeschakeld in de rijrichting van het verkeer. De automobilisten die zich voor het incident bevinden, rijden gewoon de tunnel uit zonder last te hebben van de rook. Verkeer achter het incident kan niet weg, maar bevindt zich door het inschakelen van de ventilatie toch in zuivere lucht. In een situatie van tegenverkeer kun je die mogelijkheid aan één van de twee richtingen niet bieden. Daarom is het dus in principe niet toegestaan om tegenverkeer in te stellen in de Westerscheldetunnel. 

Waarom wordt er dan geen blokverkeer ingesteld bij een lange stremming?
De N.V. Westerscheldetunnel heeft in 2012 onderzoek laten doen naar het toepassen van blokverkeer om files bij langdurige stremmingen te voorkomen c.q. op te lossen. Blokverkeer wil zeggen dat het verkeer afwisselend door dezelfde beschikbare tunnelbuis gaat: eerst wordt gedurende een bepaalde periode het verkeer in de ene richting doorgelaten, daarna gedurende een bepaalde periode in de andere richting. Beide richtingen krijgen dan dus de kans om te passeren, hetzij slechts gedurende een bepaalde tijdsspanne.

Vanwege de lengte van de Westerscheldetunnel (6,6 kilometer) is de tijd die nodig is om een tunnelbuis 'leeg' te rijden en het verkeer vanuit de andere richting op te starten echter relatief lang. Idealiter zou er daardoor sprake moeten zijn van een situatie van minimaal 1 uur verkeer uit de richting Terneuzen en 1 uur uit de richting Borsele. Alleen zo kan een substantieel deel van het wachtende verkeer doorgelaten worden. Dit zorgt echter in Zeeuws-Vlaanderen voor problemen, omdat met name in de spits de verkeerssituatie in Terneuzen ontwricht raakt. Zodoende blijft bij langere afsluitingen (langer dan 1,5 uur) alleen de mogelijkheid over om verkeer om te leiden via Antwerpen.

De omleidingen naar Antwerpen worden vanaf het tracé aangegeven met U-borden (U09 en U21). Daarnaast wordt gecommuniceerd via Twitter, de app WSTVerkeer, e-mail en SMS om weggebruikers op de hoogte te stellen en te houden. Ook op de hoogte blijven? Lees hier meer.

Actuele verkeersinformatie
Your browser does not support SVG